Traficul în Indonezia

DSCF0361-Edit

La prima vedere, ochiul neavizat ar putea crede că traficul se desfășoară după aceleași reguli ca cel din India, adică după nici o regulă cunoscută șoferului european.
Cu toate că ar putea părea așa, dacă am urmări cu atenție cum se desfășoară traficul, am observa în primul rând că… se desfășoară. Nu tu blocaje, nu tu ciocniri, nu tu înjurături sau șoferi nervoși. Toți șoferii liniștiți, zâmbitori, fără nici o grijă. I-am tăiat unuia fața la un moment dat, după care am încercat să-mi cer scuze printr-un gest de politețe. Până să apuc să fac vreun semn, mi-a tras un zâmbet cald de m-a topit tot. Și se circulă, traficul funcționează. Păi atunci, cum vine asta: trafic fără nici o regulă care funcționează mai bine decât traficul plin de reguli de acasă?
Hai să urmărim mai cu atenție cum funcționează:
1. În primul rând, nimeni nu se uită în spate sau în lateral. Toată lumea, motorete sau mașini, privește drept înainte, scrutând cu atenție șoseaua.
2. Nu există prioritate de dreapta sau de stânga. Ceea ce e normal, având în vedere că mai nimeni nu se asigură din laterale.
3. Regula cea mai importantă: ferește orice apare în fața ta! Toată lumea are grijă de cel din față. Nimeni nu are nici o grijă de ce se întâmplă în spate, ceilalți te feresc din spate.
4. Viteza redusă. Toată lumea conduce cu 40-50 km la ora. Dacă ai băgat 60 ești Alan Prost pe aici.
5. Opțional: semnalizare când schimbi direcția. Ca să-l ajuți pe cel din spatele tău să te ferească.
Țin să vă zic că prioritatea asta de față îmi place mai mult decât sistemul nostru cu prioritate de drepta, de pieton, de semafor, de depășire, etc. Trebuie să am doar grijă să nu ciocnesc nimic din față și în rest au ceilalți grijă de mine. E mai ușor de înțeles, de aplicat, funcționează. Sau funcționează atât cât am văzut eu pe aici. Sau sper că funcționează, așa conduc eu motoreta. Dacă mă uit în retrovizoare mă sperii. Tot iadul e dezlănțuit în spatele motoretei mele, în față ordine și pace. Îmi mut privirea de pe oglindă și încerc din răsputeri să nu mai greșesc uitându-mă în părți.

Diii… Silver!

Lasă un răspuns

