Un altfel de festival (I)

George Town, Penang, Malaysia iulie 2013

DSCF4900

Zilele astea au fost zilele orașului. Ce se întâmplă de zilele orașului? Mici și bere, normal, ce altceva?
Ei bine, nu. Malaezienii se încăpățânează să nu sărbătorească cu mici și bere. Ei fac altceva.
Asamblează câteva scene, împrejmuiesc câteva piețe și deschid câteva uși. Oricare știe să facă ceva iese în stradă și invită trecătorii să experimenteze puțin din cultura sa. Cine știe să picteze, pictează, cine știe să cânte, cântă, cine știe să gătească, gătește, cine știe să facă poze, le expune. Cine nu știe să facă nimic, se bucură de ceilalți.
La fiecare colț de stradă se întâmplă ceva. Ba o cântare tradițională, ba o masă așezată în stradă, ba o ușă deschisă.
Da, deschid porțile caselor tradiționale pentru ca oricine să poată să vadă cum trăiesc ei. Da, organizează concerte cu muzică tradițională, doar că aici tradițiile-s multe, muzicile-s multe și variate. Da, musulmanii gătesc și servesc trecătorii cu bucate alese și băuturi delicioase.
Orașul freamătă de viață, toată lumea zâmbește și te invită să vezi, să guști, să trăiești câteva minute alături de ei ziua orașului pe care-l iubesc. Și da, se vede pe ei că-l iubesc.
…………………………………………………
Batik
Batik e modalitatea tradițională de a picta pe pânză. O familie de musulmani specializați în batik au scos o pânză zdravănă în stradă, au împărțit-o în pătrățele mici desenate cu păsări, și au poftit trecătorii s-o coloreze. Astfel încât toată lumea să înțeleagă ce fac ei, ce înseamnă asta, cum se face și care este rezultatul. Asta era ocupația, tradiția, meseria, cultura, viața lor. Veniți și vedeți, veniți cu toții și experimentați 5 minute de batik. Copii și adulți s-au înghesuit, la fel și Laura. După ce și-a pictat pătrățica, una din fetele ce ținea unul din magazine a luat-o de mână, i-a explicat exact ce și cum se face, i-a arătat instrumentele. Totul cap coadă, crash course în Batik. Laura a ieșit toată numai un zâmbet și cu o ustensilă de desenat pe pânză în mână.
………………………………………………..
Trec pe stradă printre tarabe. Pe o parte, multă lume înghesuită. Arabi încruntați, agitați, femei cu batice încotoșmănite din cap până în picioare, de nu vezi nici un centimetru pătrat din femeie. Vânzoleală mare.
Mă uit curios și fac câțiva pași în direcția lor. Zăresc printre ei cel mai mare ceaun pe care l-am văzut în viața mea. Ce ceaun?! O mini-piscină plină ochi cu ceva mâncare neidentificabilă. Mă trag din nou mai aproape, atent să nu deranjez și să nu întru în calea vreunui arab încruntat ca-n filmele cu teroriști. Dar n-am noroc. Mă vede unul bărbos și cu privirea ascuțită. VWQEVCAEblblblturist!!!!!! țipă la mine încruntat. Ceilalți arabi se opresc toți din ce făceau și se uită la mine. Încep toți să țipe unul la altul și la mine în același timp. La naiba, asta mi-a fost. Bi, mi-a părut bine să te cunosc, fugi tu, că eu încerc să-i încetinesc. Printre blblblbl recunosc turist în discursul lor recurent. Femeile încotoșmănite încep să se învârtă toate-n cerc, țipând una la alta blblblblturistblblbl. Arabul care m-a văzut primul mă apucă de-o aripă și mă trage-n mijlocul lor. Come! Țipă la mine încruntat. Bi, fugi, zic în urma mea.
Ei se învârt țipând în jurul meu, eu mă învârt amețit tot în jurul meu, încercând să văd ce vor să-mi facă. Femeile reușesc într-un final să se organizeze, una apucă un polonic, altă apucă o caserolă, alta se luptă cu o sacoșă plină de linguri de plastic. Se avântă cu polonicul în ceaun, umple caserola cu mâncarea aburindă și mi-o întinde, împreună cu tacâmuri. Toți tac brusc, și se întorc spre mine. Primul arab urlă către mine: Thank you!!!!!! după care se întorc cu spatele la mine și încep să blblblb din nou unul la altul și să se vânzolească. Nimeni nu mă mai bagă în seamă. Rămân așa, cu lingura înfiptă-n mâncare și Laura perplexă în spatele meu. Gust. Frige. E delicioasă.

DSCF5168

O părere la “Un altfel de festival (I)

  1. Pingback: În Penang. Reveniri. | 13

Lasă un răspuns

