Transportul pe Ko Phangan

Variantele de transport de colo-colo pe insulă sunt trei: cu taxiul, cu scuterul închiriat sau cu taxi boat.

Taxiul e scump de oriunde până oriunde, între 100 și 200 (10 și 20 lei) baht de persoană dus, la fel întors. Dacă depinzi de taxi ești tentat să rămâi cât mai static. Să zaci. Ori la plajă, ori la cazare. Și e păcat. Farmecul aici e să te cazezi unde-ți place și să explorezi zilnic plaje, pentru că descoperi că una e mai spectaculoasă, alta are nisip mai fin, alta e paradis pentru snorkeling. După care mergi la masă în Tong Sala, dai o tură de night market, te întorci la cazare să te odihnești, iar seara te urci la loc pe scuter și mergi la nu stiu ce party care e în junglă. Cam așa ar trebui să arate o zi, greu de făcut asta cu taxiul. În primul rând pentru că taxiul e scump, în al doilea rând pentru că nu pleacă exact când vrei tu, ci când se umple. De ce să depinzi de alții?

Taxi boat-ul e și mai scump. Noi am luat o barcă din Chalocklum până la Bottle Beach (adică o aruncătură de băț) și am dat 600 Baht (65 lei) dus-întors. E mișto să faci o excursie de o zi, o tură în jurul insulei sau un tur de plaje, dar de folosit ca și modalitate primară de transport e imposibil.

Să nu conduci scuter (sau motocicletă) pe insulele astea înseamnă să ratezi 80% din peisaj și din atmosferă. Cea mai bună și cred că și singura modalitate de a profita de ceea ce oferă această insulă este să te sui pe două roți și să pornești în explorare.

Dacă aveți de gând să veniți în vizită aici ar fi bine să vă obișnuiți cu gândul și să vă scoateți din cap ideile preconcepute (a se citi fițele): nu fac eu așa ceva, e prea periculos, nu știu să conduc/ n-am mai condus niciodată etc. Laura nu a mers nici cu bicicleta până acum doi ani, aici am pus-o pe scuter, i-am arătat drumul și cum se conduce și bagă. Și a supraviețuit. După jumătate de oră era înapoi numai un zâmbet.

Scuterul costă între 130-200-300 baht pe zi. În funcție de ce tip vrei, cum negociezi, perioada pe care-l iei. Benzina-i ieftină (4 lei/l) și un scuter îți va consuma cam un litru pe zi. Cumpără benzina de la benzinărie, nu de pe marginea drumului, la sticlă. Deci dacă iei un scuter la două persoane, te costă toată ziua cam cât un one way cu taxiul de oriunde oriunde. Ia scuterul pe toată perioada șederii pe insulă, n-o să-ți pară rău.

Acum că v-am convins, vă dau și regulile de ales scuterul, poate veți avea nevoie de indicații.

Deși arată la fel, scuterele nu merg la fel. Vă spun din proprie experiență, în primele zile nu ne-am uitat ce luăm, dar după ce am schimbat motoreta se simte diferența ca de la cer la pământ. Mai ales dacă ai de gând să circuli cu pasager. Ia un scuter măcar cu motor de 125 cc, scrie pe el.
Trebuie să țineți cont că insula asta are drumuri în pante pe care nu le-ați văzut în Europa. Am experimentat drum cu înclinare 20%. Deci îți trebuie un scuter care să tragă la deal, dacă nu vrei să dai jos pasagerul și să-l pui să ia dealul la pas. Dacă ești singur pe motoretă, ar trebui sa meargă pe orice scuter, eu pe Laura a trebuit s-o cobor în câteva rânduri, primul scuter nu ne-a suportat pe amândoi la deal. La unele dealuri.
Pe net am găsit sfaturi cum că ar fi bine să nu iei scuter nou, e bine să iei unu deja zgâriat, să nu se vadă dacă-l târșâi și tu. O fi, eu n-am de gând să cad cu scuterul.
Verifică-ți cauciucurile înainte să iei scuterul, ia-l pe cel cu cauciucurile cele mai noi.
Verifică frânele. E regula cea mai importantă. La primul scuter frâna pe spate mergea din părți, drumul off road a fost un coșmar. Verifică-le de trei ori.
Alege un scuter cu cauciucuri speciale de scandal, dacă ai de gând să faci off road. Se găsesc.
Îți rămâne să îl fotografiezi din toate unghiurile și să documentezi toate zgârieturile – nu vrei să stai la discuții despre despăgubiri pe daune de care nu ești responsabil când o returnezi.

În altă ordine de idei, singurul meu regret zilele astea este că nu am făcut școala de motociclete în România. Mi-ar fi fost de mare ajutor aici carnetul categoria A, ar fi fost altceva toate drumurile dacă aș fi putut închiria un motor off road cum trebuie. Sunt al naibii de ieftin de închiriat și-ți fac viața mult mai ușoară.

Școala nu am făcut-o din motivele pe care le știți cu toții. Motocicliștii sunt niște inconștienți.

  • E periculos să conduci motocicletă, nu ești protejat.
  • E plin de nebuni pe șosea, mori cu zile.
  • Toți motocicliștii au făcut accident și au oase rupte.
  • Ești nebun la cap, ți s-a urât cu viața?
  • Traficul e infernal, nu ai cum să scapi nelovit.
  • Respiri gazele de eșapament peste tot.

Etc, etc, etc.

Pe dracu’. Un continent întreg trăiește pe scutere și pe motociclete. Toți cei 2-3 miliarde de oameni, câți or mai fi acum. Circulă câte 2-3-4-5 pe un scuter (nu glumesc, am văzut 5 inși pe un scuter, pe șosea, în trafic). Și nu mor pe capete. Iar traficul e ca la balamuc. În Asia se poate, în România e prea periculos. În Romania e mai sigur să stai în casă cu curul în canapea și să te uiți la Discovery la tot soiul de nebuni care fac ocolul lumii pe două roți. Și să aștepți nemurirea.

Și nu în ultimul rând, pentru începători, regulile:

  1. Mergi încet.Nu ai centură de siguranță.
  2. Poartă cască tot timpul. S-ar putea să mai ai nevoie de cap și cu altă ocazie.
  3. Cască ochii la drum. La început scuterul are tendința să meargă unde te uiți, nu unde crezi că va merge. Deci uită-te la drum, nu la peisaj, nu vrei să ajungi parte din decor.
  4. Când oprești, pune picioarele jos, scuterul nu are patru roți.
  5. Când pui frână ia mâna de pe accelerație. Asta-i cea mai grea de aplicat și de ținut minte, la început. Dacă scuterul nu se oprește la comandă, încă trage, asta ai greșit.

Distracție plăcută!

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s