Insolația

Jaipur, India, Aprilie 2013

M-am insolat exact în ziua în care am stat cel mai puțin la soare, și cu capul acoperit. Cu ocazia asta am aflat că pot face insolație și la umbră, datorită căldurii. Sau variației de căldură. Sau dacă beau apă rece când sunt încins. Sau dacă e momentul să fac insolație. Da, m-a pus în patru labe.
Am încercat să ieșim din casă, să mai vedem una, alta, dar mi-a fost peste putere să duc misiunea până la capăt. Dar dacă tot ne-am dat cu tuk tuk ul, am fost atent si am înțeles principiile de bază ale traficului în India. Atenția la mine:
Regula 1 (și cea mai importantă): prioritatea se acordă în funcție de mărime. În ordinea : avion-tren-autobuz/camion-mașină-tuktuk-ricșă-bicicletă-pulimea.
Regula 2: cel care schimbă direcția (de exemplu, pleacă de pe loc sau schimbă banda sau face stânga/dreapta) are prioritate, câtă vreme este respectată regula 1. E logic, deoarece oglinzile nu sunt folosite sau nu există, prioritate dă cel care poate observa situația. Cel care schimbă direcția nu poate să acorde prioritate deoarece nu poate vedea în spate/ lateral.
Regula 3: când vrea să schimbe direcția brusc și radical, de exemplu să facă o întoarcere în mijlocul străzii, șoferul trebuie să facă un semn vag cu mâna în direcția dorită. Această regulă se aplică doar după regulile 1 si 2. Nu contează că șoferul este în mașină/ricșă și nimeni nu vede semnul. Cred că indienii nu știu la ce folosesc semnalizatoarele pentru că toți au semnalizatoare, dar nu le-am văzut folosite niciodată. Ei semnalizează doar cu mâna, după cum v-am zis.
De asemenea, aprinderea farurilor noaptea este opțională. Cam 50-50, așa.
Regula 4: Claxonul trebuie folosit cât mai des, fără legătură cu prioritatea/atenționarea/reproșul/salutul adversarului. Am început să mă gândesc serios că se claxonează în funcție de ce vede șoferul: Ha, uite un om! BEEEEE!
Uite un tuk tuk! Beeeee Beeeeee!!!! … etc. Înțelegeți ideea. Și-n țara asta sunt mulți oameni și mulți tuk tuci și mulți orice.
Ultima regulă: oprește cât mai aproape de cel din față. Cred că din lipsă de jocuri video, participanții la trafic au adoptat această provocare. Dacă ai oprit la mai mult de 1 cm, ești veriga slabă. De obicei distanțele de siguranță se măsoară la nivel de microni.
Poate veți crede că glumesc. Nimic mai fals. Pe cuvântul meu, regulile funcționează. Și cred că funcționează mai bine ca ale noastre. De când sunt în India nu am văzut șofer nervos.
Cam atât, vă las cu Hawa Mahal:

5 păreri la “Insolația

  1. supertare, si cat se poate de adevarat. as vrea totusi sa reamintesti despre folosirea franei, sau de lipsa de folosire a franei… mai degraba eschiveaza si se urca pe trotuar, dar al dreacu sa fie ei de-ar calca frana. in vietnam, am facut furori pe trecerea de pietoni… innebunisera orezarii si Raluca se isteriza pe trotuar ca o sa ma calce aia :))))))

  2. 🙂 foarte tare… aceste reguli de circulatie se aplica perfect si pentru maroc. eu m-am acomodat foarte repede, in calitate de pieton ai prioritate oriunde:) (rond, drum cu 4 benzi chiar si autostrada). se circula dupa principiul cel mai atent este cel ce poate produce paguba mai mare:)

    nashpa e cand te intorci in bucuresti ca aici trebuie sa te uiti cand traversezi …..:))))

  3. bine descris. dar concluzia nu mi se pare corecta. ma intorceam pe aceeasi strada pe care mai fusesem cu juma de ora inainte. si nu am mai recunoscut-o pentru ca era ocupata de o multime mare de oameni. si nu mai circula nimic in afara de risca mea pe la marginea drumului pentru ca biciclistul nu s-a sinchisit sa opreasca. cand vad pe jos bolovani, in mijlocul strazii. si de la 30 de metri vad o piatra venind direct spre mine. am avut noroc ca m-a lovit in umar si eram bine imbracat. un copil a venit si ne-a facut semn sa iesim cat mai mult de pe strada. si atunci am inteles ca avusese loc un accident, o bataie cu pietre si biciclistul nu s-a sinchisit sa opreasca de aceea fusesem atacat.

  4. Pingback: Cei doi malaezieni | 13

Lasă un răspuns

